• سهروردی شمالی، خرمشهر، نبش شکوه، پلاک ۲
  • contact@omidfa.ir
  •  
  •  
  •  
  • ثبت نام
  • ورود
Logo
icon

021-88536880 (444)
با ما تماس بگیرید

  • صفحه نخست
  • درباره ما
    • معرفی آکادمی
    • اهداف و چشم‏ انداز
    • ساختار سازمانی
    • مدیریت
    • هیأت علمی ناظر
    • نهادهای همکار
    • مجوز
    • گالری عکس
    • قوانین و مقررات
  • خدمات
    • سنجش آنلاین سواد مالی
    • دوره‌های آموزشی
    • آموزش سواد مالی
      • مقدماتی
      • متوسط
      • پیشرفته
    • مشاورۀ مدیریت ریسک
    • مشاورۀ سرمایه‌گذاری
    • پایگاه داده
    • دیکشنری تخصصی مالی
    • معرفی کتاب
    • معرفی مقاله
  • رویدادها
    • اخبار
    • فصلنامۀ مالی و اقتصادی
    • تقویم
  • راهنمای سایت
    • راهنمای ثبت نام
    • برگزاری آزمون
    • دریافت گواهینامه
    • سؤالات متداول
  • ارتباط با ما
    • تماس با ما
    • شبکه‌های اجتماعی
    • درخواست همکاری
  • فروشگاه
اثرگذاری تورم در ارزشیابی

در مطلب قبل، استانداردسازی اقلام صورت‌های مالی توضیح داده شد. در این مطلب، اثر تورم در ارزشیابی توضیح داده می‌شود. یکی از موارد اثرگذار در ارزشیابی و تحلیل نسبت‌ها رشد فاکتورهای موجود در نسبت‌ها با تورم است. به این صورت که اگر در نسبتی دو آیتم وجود داشته باشد که یک مورد آن با تورم رشد کند و مورد دیگر با تورم رشد نکند، نمی‌توان به آن نسبت اتکا کرد. 

به عنوان مثال، حاشیۀ سود شرکت به صورت زیر محاسبه می‌شود:

 

 

در این نسبت، سود و فروش متناسب با تورم افزایش پیدا می‌کنند، پس می‌توان به این نسبت اتکا کرد. اما به نسبت‌های بدهی و حقوق صاحبان سهام که به صورت زیر محاسبه می‌شوند، نمی‌توان به راحتی در محیط تورمی اتکا کرد زیرا:

 

 

 

 


صورت و مخرج با تورم رشد پیدا نکرده است و بنابراین، لازم است که برای استفاده از این نسبت‌ها تعدیلاتی بر روی آنان صورت پذیرد. یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که برای تعدیل این نسبت‌ها می‌توان انجام داد، این است که فاکتور موجود در نسبت مالی را که متناسب با تورم رشد پیدا نکرده است را با تورم رشد داد و یا ارزش بازار آن را محاسبه کرد.
زمانی که فاکتوری در نسبت‌های مالی با تورم رشد پیدا نکرده است، لازم است آن را متناسب با نرخ تورم سال‌های مختلف رشد داد. واضح است که هر چه اطلاعات دقیق‌تری موجود باشد، محاسبات به واقعیت نزدیکتر است. در صورتی که مورد محاسبه به عنوان مثال در صنعت ساختمان باشد، لازم است که عامل مد نظر را با نرخ تورم صنعت ساختمان رشد داد. اگر نرخ تورم صنعت مورد نظر وجود ندارد لازم است با نرخ تورم کل کشور رشد داده شود. در صورتی که این امکان وجود نداشه باشد که اقلام را با نرخ تورم رشد داد، ارزش روز آن قلم را باید در محاسبات لحاظ کرد.
به عنوان مثال اگر تحلیلگر بخواهد نسبت بدهی را برای شرکت ایران‌خودرو محاسبه کند، باید دارایی‌ها را با تورم تعدیل کند. این در حالی است که این محاسبات برای این شرکت بسیار سخت و تقریباً غیر ممکن است زیرا که شرکت ایران‌خودرو دارایی‌های مختلفی دارد که در سال‌های مختلف خریداری شده است و لزوماً این دارایی‌ها با نرخ تورم یکسانی رشد پیدا نمی‌کنند. بنابراین، در این مثال به علت دشوار بودن انجام این محاسبات لازم است که از نسبت بدهی به جای نسبت اهرمی استفاده شود.

savad mali

سنجش آنلاین سواد مالی

موسسۀ حسابداران رسمی آمریکا سواد مالی را توانایی ارزیابی و مدیریت مؤثر امور مالی شخصی به منظور تصمیم‌گیری‌های عاقلانه در جهت رسیدن به اهداف زندگی و دستیابی به وضعیت مالی خوب تعریف کرده است. آکادمی مالی امید با طراحی آزمون‌های تعیین سطح، امکان سنجش دانسته‌های مالی کاربران را در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته فراهم آورده است. متقاضیان با شرکت در این آزمون، طبق نمرۀ اخذ شده، گواهینامه دریافت می‌کنند.

مشاهده

با ما در ارتباط باشید

  • خدمات
  • سنجش سواد مالی
  • آموزش سواد مالی
  • مشاوره مدیریت ریسک
  • مشاوره سرمایه گذاری
  • کلاس‌های حضوری
  • آزمون آنلاین
  • ارتباط با ما
  • تماس با ما
  • فضای مجازی
  • درخواست همکاری
  • درباره ما
  • معرفی آکادمی
  • هیأت علمی آکادمی
  • مدیریت آکادمی
logo-samandehi
استفاده از مطالب آکادمی مالی امید فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.
آزمون آنلاین