نهادهای ناظر و تصمیمگیر اعم از وزارت اقتصاد، شورای عالی بورس، بانک مرکزی، بیمۀ مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکتها و بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران و سایر شرکتهای تولیدی و نهادهای مالی و پولی همگی با سناریوهای مختلفی از تصمیمگیری برای آینده و رقابت در آن شرایط مواجه هستند. پیچیدگیها و عدم اطمینان محیطی، تصمیمگیری در هر سطحی (کلان و جزئی) را نیازمند سناریوپردازی مینماید. در فرآیند سناریوپردازی و تصمیمگیری برای آینده، داده و اطلاعات نقش اصلی را ایفا میکند، بنابراین ارائه سناریوهای قابل اتکا و مبتنی بر واقعیت نیازمند دادههای صحیح و طبقهبندی شده از رویدادهای گذشته است.
در فرآیند سناریوپردازی و تصمیمگیری برای آینده، داده و اطلاعات نقش اصلی را ایفا میکند، بنابراین ارائه سناریوهای قابل اتکا و مبتنی بر واقعیت نیازمند دادههای صحیح و طبقهبندی شده از رویدادهای گذشته است. به عنوان مثال پیشبینی روند متغیرهای کلان اقتصادی، از جمله نرخ بهره، نرخ ارز، بیکاری، تورم و ...، در زیرمجموعۀ تجزیه و تحلیل ریسکهای سیستماتیک برای تشکیل ماتریس SWOT صنایع مختلف و تصمیمگیری برای آیندۀ این صنایع در سایۀ ریسکهای پیشرو، نیازمند بانک دادۀ متمرکز از این متغیرها در طول سالیان گذشته است. این در حالی است که با یک جستجوی ساده میتوان متوجه شد که متأسفانه یا دسترسی به این دادهها با در نظر گرفتن اصل قابل اتکا بودن آنها وجود ندارد و یا مراکز مختلف با روشهای مخصوص به خود دادههای مختلف و متمایز از یکدیگر را در خصوص هر کدام از این شاخصها ارائه نمودهاند. در صورتی که میتوان با مدیریت صحیح سعی در متمرکز و یکپارچه نمودن اطلاعات و دادههای اینچنینی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی نمود.
در بحث خاص این موضوع و به عنوان مثالی دیگر، عملیات ناشی از فعالیتهای سازمان بورس و اوراق بهادار و تمامی نهادهای تحت نظارت، در طبقات مختلفی به صورت دائم منجر به تولید داده و اطلاعات میشود که متأسفانه در سالیان اخیر هیچگاه مرکز جامع و متمرکزی از این دادهها و اطلاعات در اختیار نبوده است. سه طبقۀ اصلی از دادههای تولیدی شامل معاملات مربوط به بورس و فرابورس (به صورت رشتهای در گروههای مختلف شرکت، صنعت و کل بازار)، آمار مربوط به انتشار اوراق بدهی (در زیربخشهای اوراق شرکتی، شهرداری و دولتی) و آمار مربوط به صندوقهای سرمایهگذاری (از جمله NAV و بازدهی در دورههای مختلف زمانی) میباشد. در حال حاضر برای جمعآوری اطلاعات و دادههای مربوط به هر کدام از این بخشها، ناگزیر باید به پایگاههای اطلاع رسانی مختلف وابسته به ذینفعان این دادهها مراجعه کرد که باز هم متأسفانه تجارب چندین سال گذشته نشان میدهد در آمار دریافتی خلاءهای بسیاری از نظر قابلیت استناد و همچنین روایی دادهها وجود دارد. حال آنکه در سایر کشورها و به عنوان مثال در آمریکا، از جمله با مراجعه به خدمات دادههای تحقیقاتی وارتون (Wharton Research Data Services (WRDS)( شامل کامپیوستت (COMPUSTAT Data Files( و کریسپ (CRISP) (مرکز تحقیقی قیمت اوراق بهادار دانشگاه شیکاگو) میتوان نزدیک به ۱۰۰ درصد دادههای مورد نیاز در بخشهای مختلف بورسهای آمریکا را با میزان بالایی از کاربرپسند (User Friendly) بودن آنها استخراج و مورد استفاده قرار داد. همچنین به عنوان مثالی دیگر و در مرحلههای فراتر، وبسایت تحقیقاتی و کتابخانۀ دادۀ Kenneth R. French به عنوان یکی الگوی مثالزدنی، تمامی شاخصهای مورد نیاز برای تخمین و تحلیل مدلهای سه و پنج عاملی فاما و فرنچ را کاملاً به روز ارائه مینماید.
بنابراین، همانگونه که ذکر گردید و با استناد به اهمیت علم داده در تصمیمگیری در دنیای پرمخاطرۀ امروز، در مرحلۀ اول سازمان بورس و اوراق بهادار و در مرحلۀ دوم و در سطحی کلانتر، وزارت امور اقتصادی و دارایی با راهاندازی پایگاه دادۀ متمرکز از تمامی دادههای اصلی و جزئی تولید شده در فرآیندهای پولی، بانکی و مالی میتواند ضمن افزایش روایی دادههای مورد استفادۀ پژوهشگران و فعالان جامعۀ دانشگاهی، زمینۀ تصمیمگیری و سناریوپردازی کارا را بر مبنای دادههای سازمان یافته و قابل اتکا فراهم سازد تا حداقل در شرایط توأم با ریسکهای اقتصادی متعدد، فعالان و مدیران ارشد نهادهای مختلف با معضل اعتبار و روایی دادههای در دسترس نیز مواجه نشوند.