• سهروردی شمالی، خرمشهر، نبش شکوه، پلاک ۲
  • contact@omidfa.ir
  •  
  •  
  •  
  • ثبت نام
  • ورود
Logo
icon

021-88536880 (444)
با ما تماس بگیرید

  • صفحه نخست
  • درباره ما
    • معرفی آکادمی
    • اهداف و چشم‏ انداز
    • ساختار سازمانی
    • مدیریت
    • هیأت علمی ناظر
    • نهادهای همکار
    • مجوز
    • گالری عکس
    • قوانین و مقررات
  • خدمات
    • سنجش آنلاین سواد مالی
    • دوره‌های آموزشی
    • آموزش سواد مالی
      • مقدماتی
      • متوسط
      • پیشرفته
    • مشاورۀ مدیریت ریسک
    • مشاورۀ سرمایه‌گذاری
    • پایگاه داده
    • دیکشنری تخصصی مالی
    • معرفی کتاب
    • معرفی مقاله
  • رویدادها
    • اخبار
    • فصلنامۀ مالی و اقتصادی
    • تقویم
  • راهنمای سایت
    • راهنمای ثبت نام
    • برگزاری آزمون
    • دریافت گواهینامه
    • سؤالات متداول
  • ارتباط با ما
    • تماس با ما
    • شبکه‌های اجتماعی
    • درخواست همکاری
  • فروشگاه
امکان‌سنجی ـ تحقیقات بازار

در مطالب قبل، روش‌های جمع‌آوری داده‌های اولیه توضیح داده شد. در این مطلب، مفاهیم مرتبط با تحقیقات بازار توضیح داده می‌شود. نوع ایده و طرحی که امکان‌سنجی در رابطه با آن صورت می‌گیرد در رویۀ مطالعات مؤثر است. به طور کلی می‌توان دو نوع ایده و فرصت را شناسایی کرد. 

- نوع اول ایده‌هایی هستند که از دل بازار برآمده و بازار محور یا Market Oriented هستند؛
- نوع دوم ایده‌هایی هستند که مشابه آن‌ها در بازار وجود ندارد و بنابراین، سابقه‌ای برای تولید و مصرف آن‌ها وجود ندارد و بیش از آنکه بازار محور باشند تکنولوژی محور هستند.

این دو نوع ایده، رویکرد را در امکان‌سنجی و مطالعات بازار به طور کل تغییر می‌دهد. اگر برنامه‌ای مبنی بر تولید محصولی وجود دارد که محصول مشابه آن در بازار وجود دارد حتی اگر محصول مشابه کاملاً وارداتی باشد و تولید در داخل کشور صورت نگرفته باشد، در هر حال شناخت نسبت به محصول در صنایع وجود دارد، در این حالت ایدۀ مطرح شده بازار محور است زیرا که مصرف‌کنندگان از قبل نسبت به آن آشنایی داشته‌اند. زمانی که محصولی مشابه محصول مد نظر برای تولید در گذشته وجود نداشته باشد، اولین سؤالی که مطرح می‌شود این است که این محصول برای چه صنعتی باید عرضه شود. تاکنون اطلاعاتی که راجع به آن توضیح داده شد اطلاعات کمی بود. اما لازم است که گروهی دیگر از اطلاعات را بررسی کرد که این اطلاعات کیفی هستند مانند اینکه:
- چه افرادی در بازار قدرتمندتر هستند؟
- چه عاملی در موفقیت فروش اثرگذارتر است؟
- دولت چه میزان در موفقیت یا شکست تولیدکننده مؤثر است؟
- قوانین تا چه میزان بازدارنده و تا چه میزان حمایت‌کننده است؟
- چه چالش‌هایی در ورود محصول به بازار وجود دارد؟
- چه عواملی در پذیرش محصول توسط مصرف‌کنندگان وجود دارد؟
- چه افراد کلیدی می‌توانند جلوی ورود محصول به بازار را بگیرند؟

بنابراین هنگامی که مطالعات بازار صورت می‌گیرد صرفاً اعداد و ارقام حائز اهمیت نیستند بلکه بخش زیادی از خروجی‌های  تحلیل‌های کیفی هستند که استراتژی‌ها و راهکارها را تعیین می‌کنند.

لازم است برای انجام مطالعات امکان‌سنجی چه برای بازار داخل و چه برای بازار خارج اطلاعات بدست آورد. به عنوان مثال طبق مطالعات صورت گرفته در کشور به ۱۰۰ تن از یک مادۀ شیمیایی خاص نیاز است که به این اطلاعات، اطلاعات کمی بازار داخل گفته می‌شود. تیم مطالعات فنی بیان می‌دارد که چنین کارخانه‌ای با ظرفیت ۱۰۰ تن اقتصادی نیست. در این حالت لازم است که به بازار صادرات ورود کرد و بازارهای منطقه‌ای را نیز بررسی کرد. این نکته لازم به ذکر است که گاهی علاوه بر توجه همزمان به کیفیت و کمیت، لازم است در بازارهای جغرافیایی مختلف نیز فعالیت کرد.

savad mali

سنجش آنلاین سواد مالی

موسسۀ حسابداران رسمی آمریکا سواد مالی را توانایی ارزیابی و مدیریت مؤثر امور مالی شخصی به منظور تصمیم‌گیری‌های عاقلانه در جهت رسیدن به اهداف زندگی و دستیابی به وضعیت مالی خوب تعریف کرده است. آکادمی مالی امید با طراحی آزمون‌های تعیین سطح، امکان سنجش دانسته‌های مالی کاربران را در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته فراهم آورده است. متقاضیان با شرکت در این آزمون، طبق نمرۀ اخذ شده، گواهینامه دریافت می‌کنند.

مشاهده

با ما در ارتباط باشید

  • خدمات
  • سنجش سواد مالی
  • آموزش سواد مالی
  • مشاوره مدیریت ریسک
  • مشاوره سرمایه گذاری
  • کلاس‌های حضوری
  • آزمون آنلاین
  • ارتباط با ما
  • تماس با ما
  • فضای مجازی
  • درخواست همکاری
  • درباره ما
  • معرفی آکادمی
  • هیأت علمی آکادمی
  • مدیریت آکادمی
logo-samandehi
استفاده از مطالب آکادمی مالی امید فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.
آزمون آنلاین