• سهروردی شمالی، خرمشهر، نبش شکوه، پلاک ۲
  • contact@omidfa.ir
  •  
  •  
  •  
  • ثبت نام
  • ورود
Logo
icon

021-88536880 (444)
با ما تماس بگیرید

  • صفحه نخست
  • درباره ما
    • معرفی آکادمی
    • اهداف و چشم‏ انداز
    • ساختار سازمانی
    • مدیریت
    • هیأت علمی ناظر
    • نهادهای همکار
    • مجوز
    • گالری عکس
    • قوانین و مقررات
  • خدمات
    • سنجش آنلاین سواد مالی
    • دوره‌های آموزشی
    • آموزش سواد مالی
      • مقدماتی
      • متوسط
      • پیشرفته
    • مشاورۀ مدیریت ریسک
    • مشاورۀ سرمایه‌گذاری
    • پایگاه داده
    • دیکشنری تخصصی مالی
    • معرفی کتاب
    • معرفی مقاله
  • رویدادها
    • اخبار
    • فصلنامۀ مالی و اقتصادی
    • تقویم
  • راهنمای سایت
    • راهنمای ثبت نام
    • برگزاری آزمون
    • دریافت گواهینامه
    • سؤالات متداول
  • ارتباط با ما
    • تماس با ما
    • شبکه‌های اجتماعی
    • درخواست همکاری
  • فروشگاه
داده‌های اولیه - ۲

در مطلب قبلی، منابع اطلاعاتی بین‌المللی و روش مصاحبه با خبرگان از میان روش‌های جمع‌آوری داده‌های اولیه توضیح داده شد. در این مطلب، سایر روش‌های جمع‌آوری داده‌های اولیه توضیح داده می‌شود.

بعد از مصاحبه با خبرگان لازم است برای جمع‌آوری اطلاعات ابتدا به سراغ مصرف‌کنندگان و سپس به سراغ تولیدکنندگان رفت. این روند برای زمانی است که مصرف‌کنندگان نیز از جنس کسب و کار باشند و محصول B2B (Business to business) باشد. در صورتی که محصول B2C (Business to customer) باشد و مصرف‌کنندگان، مردم باشند، از مصاحبه صورت گرفته اطلاعات زیادی حاصل نمی‌شود. بنابراین، محاسبۀ میزان لبنیات تولید شده در کشور از طریق مصاحبه و مطالعۀ میدانی با مردم حاصل نمی‌شود.

برای پاسخ به پرسش میزان تولید واقعی یک محصول در کشور، زمانی می‌توان سراغ مصرف‌کنندگان رفت که محصول مد نظر صنعتی باشد و مصرف‌کنندگان جزء کسب و کار باشند زیرا:
- تعداد این مصرف‌کنندگان کمتر است و با جمع‌بندی اطلاعات دریافتی می‌توان به برآیندی از میزان تولید دست یافت؛
- حوزۀ پراکندگی این دسته از مصرف‌کنندگان مشخص است و بنابراین می‌توان جمع‌بندی بهتری از میزان تولید داشت.

اولین و مهمترین عامل در موفقیت مطالعات بازار، رعایت اصل امانت و صداقت و همچنین جلب اعتماد است. به این معنا که در صورتی که اطلاعاتی دریافت شود، این اطلاعات باید تا حدی باشد که قدرت رقابت در مقابل رقبا از بین نرود. همچنین افشا این اطلاعات باید به صورتی باشد که با انتشار آن اطلاعات، آسیبی به شرکت انتقال‌دهندۀ اطلاعات نرسد.

از طرفی جلب اعتماد نیز بسیار حائز اهمیت است و باید بتوان اعتماد مخاطبین را جلب کرد. جلب اعتماد خبرگان و انجمن‌ها و همچنین مصرف‌کنندگان به راحتی صورت می‌گیرد اما جمع‌آوری اطلاعات از تولیدکنندگان نسبتاً دشوار است زیرا با دریافت اطلاعات مجدداً قرار است فضای رقابتی برای تولیدکننده ایجاد شود و شرکتی که مورد پرسش قرار می‌گیرد ممکن است تمایلی به در اختیار قرار دادن اطلاعات به شرکتی که برای آن رقیب محسوب می‌شود، نداشته باشد. از این جهت لازم است صحت اطلاعات دریافتی از تولیدکنندگان را با اطلاعات دریافتی از مصرف‌کنندگان و خبره‌ها مورد برررسی قرار داد.

در مرحلۀ اول، زمانی که محصول B2B است، اصلی‌ترین ابزار برای پاسخ به سؤالات میزان تولید واقعی کشور، مصاحبه است. اما زمانی که محصول B2C است و محصول مصرفی تلقی می‌شود، دیگر نمی‌توان آمار تولید را از روی مصاحبه با مصرف‌کنندگان بدست آورد.

در این مطلب، روش‌های جمع‌آوری داده‌های اولیه توضیح داده شد.

savad mali

سنجش آنلاین سواد مالی

موسسۀ حسابداران رسمی آمریکا سواد مالی را توانایی ارزیابی و مدیریت مؤثر امور مالی شخصی به منظور تصمیم‌گیری‌های عاقلانه در جهت رسیدن به اهداف زندگی و دستیابی به وضعیت مالی خوب تعریف کرده است. آکادمی مالی امید با طراحی آزمون‌های تعیین سطح، امکان سنجش دانسته‌های مالی کاربران را در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته فراهم آورده است. متقاضیان با شرکت در این آزمون، طبق نمرۀ اخذ شده، گواهینامه دریافت می‌کنند.

مشاهده

با ما در ارتباط باشید

  • خدمات
  • سنجش سواد مالی
  • آموزش سواد مالی
  • مشاوره مدیریت ریسک
  • مشاوره سرمایه گذاری
  • کلاس‌های حضوری
  • آزمون آنلاین
  • ارتباط با ما
  • تماس با ما
  • فضای مجازی
  • درخواست همکاری
  • درباره ما
  • معرفی آکادمی
  • هیأت علمی آکادمی
  • مدیریت آکادمی
logo-samandehi
استفاده از مطالب آکادمی مالی امید فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.
آزمون آنلاین