• سهروردی شمالی، خرمشهر، نبش شکوه، پلاک ۲
  • contact@omidfa.ir
  •  
  •  
  •  
  • ثبت نام
  • ورود
Logo
icon

021-88536880 (444)
با ما تماس بگیرید

  • صفحه نخست
  • درباره ما
    • معرفی آکادمی
    • اهداف و چشم‏ انداز
    • ساختار سازمانی
    • مدیریت
    • هیأت علمی ناظر
    • نهادهای همکار
    • مجوز
    • گالری عکس
    • قوانین و مقررات
  • خدمات
    • سنجش آنلاین سواد مالی
    • دوره‌های آموزشی
    • آموزش سواد مالی
      • مقدماتی
      • متوسط
      • پیشرفته
    • مشاورۀ مدیریت ریسک
    • مشاورۀ سرمایه‌گذاری
    • پایگاه داده
    • دیکشنری تخصصی مالی
    • معرفی کتاب
    • معرفی مقاله
  • رویدادها
    • اخبار
    • فصلنامۀ مالی و اقتصادی
    • تقویم
  • راهنمای سایت
    • راهنمای ثبت نام
    • برگزاری آزمون
    • دریافت گواهینامه
    • سؤالات متداول
  • ارتباط با ما
    • تماس با ما
    • شبکه‌های اجتماعی
    • درخواست همکاری
  • فروشگاه
داده‌های اولیه

در مطلب قبل، روش تحقیق و نوع داده‌های مورد استفاده در گزارش امکان‌سنجی و نیز چگونگی دسترسی به بخشی از داده‌های ثانویه توضیح داده شد. در این مطلب، منابع اطلاعاتی بین‌المللی و چگونگی دسترسی به داده‌های اولیه توضیح داده می‌شود.

اگر در امکان‌سنجی لازم باشد بازارهای بین‌المللی و بازارهای صادراتی منطقه نیز شناسایی شود، لازم است منابع اطلاعاتی زیر نیز مورد بررسی قرار گیرند:
- وبسایت trademap متعلق به مؤسسه ITC
در این وبسایت می‌توان آمار واردات و صادرات کالاهای مختلف به بسیاری از کشورهایی که این آمار را به بانک جهانی و سازمان ملل ارائه می‌دهند، بررسی کرد؛
- وبسایت Comtrade

در بخش Get data، آمار تمام تبادلات بین‌المللی کشورها را می‌توان مشاهده کرد.
در بخش Visualize data، داده‌ها به نمودار تبدیل می‌شود.

روش‌های جمع‌آوری داده‌های اولیه
- مصاحبه با خبرگان؛
- مصاحبه با انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط؛
- مصاحبه با تولیدکنندگان؛
- مصاحبه با مصرف‌کنندگان.

در مرحلۀ اول مطالعات بازار سعی بر این است که تمامی مستندات، اطلاعات و داده‌های موجود در کشور و مربوط به پروژۀ مد نظر را تا جای ممکن بررسی کرد. در صورتی که نیاز به مطالعات میدانی و عملیاتی وجود داشته باشد و همچنین نیاز باشد اطلاعات واقعی‌تر و به‌روزتری از بازار جمع‌آوری شود، لازم است داده‌های اولیه جمع‌آوری شود.

موضوع تحقیقات بازار، به ویژه موضوع اطلاعات میدانی و داده‌های اولیه، موضوع بسیار گسترده و متنوعی است. موضوع اصلی، بحث در ارتباط با مطالعات امکان‌سنجی است.

یکی از سؤالات اصلی که لازم است در مطالعات امکان‌سنجی به آن پاسخ داده شود این است که میزان عرضۀ محصول یا خدمات در جامعۀ هدف چه میزان است. جامعۀ هدف می‌تواند کشور ایران، شهر، استان یا حتی یک منطقۀ بین‌المللی باشد. بنابراین، یکی از سؤالات کلیدی که لازم است به آن پاسخ داده شود این است که میزان تولید در حال حاضر چه میزان است. فرض بر این است که هر آنچه مربوط به داده‌های ثانویه، مستندات و مطالعات موجود بوده است، جمع‌آوری شده و نتیجۀ مد نظر حاصل نشده است، بنابراین لازم است مطالعات میدانی صورت گرفته و داده‌های اولیه جمع‌آوری شود.

در وهلۀ اول جمع‌آوری داده‌های اولیه می‌توان سراغ خبرگان، انجمن‌ها و کارشناسان دولتی مرتبط با آن صنعت رفت تا بتوان اطلاعات مورد نیاز در رابطه با تولید واقعی را استخراج کرد. در این مرحله، روش اصلی مصاحبه است و معمولاً در غالب تعدادی سؤال اطلاعات مورد نیاز را می‌توان استخراج کرد. این مصاحبه می‌تواند ساختار یافته، نیمه‌ساختار یافته و یا بدون ساختار باشد.

در موارد زیادی از میان انجمن‌ها و خبره‌هایی که در صنایع مختلف وجود دارد، آماره‌ها و داده‌‌هایی در خصوص میزان تولید محصولات وجود دارد و با استفاده از مصاحبه با این افراد می‌توان این اطلاعات را بدست آورد.

در این مطلب منابع اطلاعاتی بین‌المللی و روش‌های جمع‌آوری داده‌های اولیه توضیح داده شد. در مطلب بعدی سایر روش‌های جمع‌آوری داده‌های اولیه توضیح داده خواهد شد.

savad mali

سنجش آنلاین سواد مالی

موسسۀ حسابداران رسمی آمریکا سواد مالی را توانایی ارزیابی و مدیریت مؤثر امور مالی شخصی به منظور تصمیم‌گیری‌های عاقلانه در جهت رسیدن به اهداف زندگی و دستیابی به وضعیت مالی خوب تعریف کرده است. آکادمی مالی امید با طراحی آزمون‌های تعیین سطح، امکان سنجش دانسته‌های مالی کاربران را در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته فراهم آورده است. متقاضیان با شرکت در این آزمون، طبق نمرۀ اخذ شده، گواهینامه دریافت می‌کنند.

مشاهده

با ما در ارتباط باشید

  • خدمات
  • سنجش سواد مالی
  • آموزش سواد مالی
  • مشاوره مدیریت ریسک
  • مشاوره سرمایه گذاری
  • کلاس‌های حضوری
  • آزمون آنلاین
  • ارتباط با ما
  • تماس با ما
  • فضای مجازی
  • درخواست همکاری
  • درباره ما
  • معرفی آکادمی
  • هیأت علمی آکادمی
  • مدیریت آکادمی
logo-samandehi
استفاده از مطالب آکادمی مالی امید فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.
آزمون آنلاین