• سهروردی شمالی، خرمشهر، نبش شکوه، پلاک ۲
  • contact@omidfa.ir
  •  
  •  
  •  
  • ثبت نام
  • ورود
Logo
icon

021-88536880 (444)
با ما تماس بگیرید

  • صفحه نخست
  • درباره ما
    • معرفی آکادمی
    • اهداف و چشم‏ انداز
    • ساختار سازمانی
    • مدیریت
    • هیأت علمی ناظر
    • نهادهای همکار
    • مجوز
    • گالری عکس
    • قوانین و مقررات
  • خدمات
    • سنجش آنلاین سواد مالی
    • دوره‌های آموزشی
    • آموزش سواد مالی
      • مقدماتی
      • متوسط
      • پیشرفته
    • مشاورۀ مدیریت ریسک
    • مشاورۀ سرمایه‌گذاری
    • پایگاه داده
    • دیکشنری تخصصی مالی
    • معرفی کتاب
    • معرفی مقاله
  • رویدادها
    • اخبار
    • فصلنامۀ مالی و اقتصادی
    • تقویم
  • راهنمای سایت
    • راهنمای ثبت نام
    • برگزاری آزمون
    • دریافت گواهینامه
    • سؤالات متداول
  • ارتباط با ما
    • تماس با ما
    • شبکه‌های اجتماعی
    • درخواست همکاری
  • فروشگاه
انواع داده‌ها در تحقیقات بازار

در مطلب قبلی، مبحث بررسی بازار توضیح داده شد. در این مطلب، فرآیند تحقیقات بازار و انواع داده‌ها و چگونگی دسترسی به داده‌های ثانویه و همچنین روش‌های تحقیق در تحقیقات بازار توضیح داده می‌شود.

فرآیند تحقیقات بازار
فرآیند تحقیقات بازار از ۶ گام اصلی تشکیل شده است:

انواع داده‌ها در تحقیقات بازار
داده‌ها یا منابع اطلاعاتی ۲ گروه هستند:
۱- داده‌های اولیه: شامل اطلاعاتی است که محقق برای تحقیق خود جمع‌آوری می‌کند؛
۲- داده‌های ثانویه: داده‌هایی که یک سازمان با هدف خاص خود، در گذشته تهیه کرده و در اختیار فرد متقاضی قرار می‌دهد.

در روش تحقیق، ۲ نوع رویکرد برای انجام مطالعات وجود دارد:
روش کیفی: در این روش افراد بیشتر سراغ ابزارهای روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و ... می‌روند؛
روش کمی: عموماً افراد در این روش با ابزارها و مدل‌های آماری مواجه هستند.
در یک مطالعۀ امکان‌سنجی خوب، لازم است که افراد از تحقیق کیفی و کمی و همچنین هر دو نوع داده‌های اولیه و ثانویه استفاده کنند.

به منظور دسترسی به داده‌های ثانویه موجود در کشور در رابطه با قیمت محصول می‌توان به مراکز زیر مراجعه کرد:
- بورس کالا
- بورس انرژی
- بانک مرکزی
- مرکز آمار
- گمرک

به عنوان مثال یکی از موضوعاتی که در مطالعات امکان‌سنجی حائز اهمیت است، آمار واردات و صادرات کشور است. به منظور بررسی آمار واردات و صادرات کشور لازم است اقدامات زیر صورت بگیرد:
- یافتن کد تعرفۀ واردات
- شناسایی کدهای تعرفه
- دسترسی به آمار
- تفکیک و تحلیل داده‌ها

بنابراین اولین قدم در این زمینه این است که کد تعرفه شناسایی شود. برای دریافت آمار واردات و صادرات می‌توان به اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران، مرکز خدمات ماشینی گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان توسعۀ تجارت مراجعه کرد. در پرتال گمرک جمهوری اسلامی ایران، بخشی به نام آمار وجود دارد که در آن جا می‌توان به آمار سالانه، ماهانه و روزانۀ واردات و صادرات دسترسی پیدا کرد. به منظور بررسی شرایط رقابت و تحلیل محیط نیز می‌توان به قوانین و مقررات واردات و صادرات، اسناد بالادستی ملی، استانداردهای موجود و گزارشات تحلیلی کلان صنعت استناد کرد.

در این مطلب روش تحقیق و نوع داده‌های مورد استفاده در گزارش امکان‌سنجی و نیز چگونگی دسترسی به بخشی از داده‌های ثانویه توضیح داده شد. در مطلب بعدی، منابع تحلیل واردات و صادرات توضیح داده می‌شود.

savad mali

سنجش آنلاین سواد مالی

موسسۀ حسابداران رسمی آمریکا سواد مالی را توانایی ارزیابی و مدیریت مؤثر امور مالی شخصی به منظور تصمیم‌گیری‌های عاقلانه در جهت رسیدن به اهداف زندگی و دستیابی به وضعیت مالی خوب تعریف کرده است. آکادمی مالی امید با طراحی آزمون‌های تعیین سطح، امکان سنجش دانسته‌های مالی کاربران را در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته فراهم آورده است. متقاضیان با شرکت در این آزمون، طبق نمرۀ اخذ شده، گواهینامه دریافت می‌کنند.

مشاهده

با ما در ارتباط باشید

  • خدمات
  • سنجش سواد مالی
  • آموزش سواد مالی
  • مشاوره مدیریت ریسک
  • مشاوره سرمایه گذاری
  • کلاس‌های حضوری
  • آزمون آنلاین
  • ارتباط با ما
  • تماس با ما
  • فضای مجازی
  • درخواست همکاری
  • درباره ما
  • معرفی آکادمی
  • هیأت علمی آکادمی
  • مدیریت آکادمی
logo-samandehi
استفاده از مطالب آکادمی مالی امید فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.
آزمون آنلاین