در مطلب قبلی، بخش معرفی محصول از گزارشات امکانسنجی توضیح داده شد. در این مطلب، بخش بررسی بازار و تحلیل صنعت توضیح داده میشود.
در مطالعات امکانسنجی، مهمترین بخشی که یک مشاور لازم است به آن بپردازد، بخش تحلیل بازار است؛ به این علت که مطالعات مالی، مطالعات فنی یا سایر بخشهای یک گزارش امکانسنجی، وابسته به اطلاعاتی است که بازار در اختیار این افراد قرار میدهد. به منظور بررسی بازار و تحلیل صنعت لازم است که موارد زیر بررسی شود:
- تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی
- پیشبینی تقاضا
- پیشبینی عرضه
- تحلیل روندهای صنعت و پیشبینی وضعیت آینده
- بخشبندی بازار
- ساختار صنعت
- تحلیل محیط و بازیگران کلیدی
- تحلیل رقبا و مزیتهای رقابتی
- تحلیل روند قیمتها
فرآیند تصمیمگیری مبتنی بر بازار
برای اینکه بتوان تصمیمگیری خوب و عاقلانهای در رابطه با بازار هدف انجام داد، قاعدتاً در مرحلۀ اول باید بازار فعلی را شناسایی کرد، اگر بتوان متوجه شد وضعیت بازار در حال حاضر چگونه است، کمک بزرگی به درک میزان جذابیت این محصول یا ایده کسب و کار برای ورود به بازار میکند.
سپس بر مبنای شناختی که بدست آمده است باید آینده را پیشبینی کرد و بر مبنای آن بازارهای مناسب را انتخاب و تصمیم درستی در رابطه با ورود یا عدم ورود به بازار اتخاذ کرد.
تحقیق بازار چیست؟
تحقیقات بازار مربوط به آن دسته از تحقیقاتی است که صرفاً به بررسی، جمعآوری و پردازش اطلاعات کلان بازار اشاره دارد.
به عبارت سادهتر تحقیقات بازار به درک خلاءها و جذابیتهای ورود به بازار اشاره میکند.این در حالی است که در تحقیقات بازاریابی میتوان متوجه شد که چگونه میتوان وارد بازار شد، فروش محصول به چه صورت باید انجام پذیرد، استراتژی بازاریابی و تحقیقات چگونه باید باشد. در واقع تحقیقات بازاریابی شامل موارد زیر است:
- اثربخشی تبلیغات
- تصویر برند
- رضایت مشتریان
- آزمون مفهوم
- عوامل مؤثر بر خرید
در بسیاری از موارد، تحقیقات بازاریابی را شرکتهایی انجام میدهند که محصولی جهت عرضه دارند و شاید هر ساله به منظور درک اینکه استراتژی بازاریابی و تبلیغات محصول آنها چگونه باید باشد، همین مورد را تکرار میکنند. اما تحقیقات بازار را آن گروههایی انجام میدهند که قصد دارند طرحی را برای اولین بار راهاندازی کنند. به عبارت دیگر، خاستگاه یا جایگاه اصلی تحقیقات بازار در دل مطالعات امکانسنجی است و تحقیقات بازاریابی میتواند همیشه تکرار شده و استفاده شود.
در این مطلب، فرآیند تصمیمگیری مبتنی بر بازار، تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی توضیح داده شد. در مطلب بعدی، فرآیند تحقیقات بازار و انواع دادهها در تحقیقات بازار توضیح داده خواهد شد.