• سهروردی شمالی، خرمشهر، نبش شکوه، پلاک ۲
  • contact@omidfa.ir
  •  
  •  
  •  
  • ثبت نام
  • ورود
Logo
icon

021-88536880 (444)
با ما تماس بگیرید

  • صفحه نخست
  • درباره ما
    • معرفی آکادمی
    • اهداف و چشم‏ انداز
    • ساختار سازمانی
    • مدیریت
    • هیأت علمی ناظر
    • نهادهای همکار
    • مجوز
    • گالری عکس
    • قوانین و مقررات
  • خدمات
    • سنجش آنلاین سواد مالی
    • دوره‌های آموزشی
    • آموزش سواد مالی
      • مقدماتی
      • متوسط
      • پیشرفته
    • مشاورۀ مدیریت ریسک
    • مشاورۀ سرمایه‌گذاری
    • پایگاه داده
    • دیکشنری تخصصی مالی
    • معرفی کتاب
    • معرفی مقاله
  • رویدادها
    • اخبار
    • فصلنامۀ مالی و اقتصادی
    • تقویم
  • راهنمای سایت
    • راهنمای ثبت نام
    • برگزاری آزمون
    • دریافت گواهینامه
    • سؤالات متداول
  • ارتباط با ما
    • تماس با ما
    • شبکه‌های اجتماعی
    • درخواست همکاری
  • فروشگاه
اشکال مختلف بازار کارا

در تعریف بازار کار گفته شد که بازار کارا، بازاری است که در آن تمامی اطلاعات سريعاً و به طور کامل در قیمت‌های سهام منعکس می‌شود. بنابراین، معیار اصلی در ارزیابی میزان کارایی بازار، اطلاعات است. در یک بازار کارای کامل، قیمت‌های اوراق بهادار شدیداً متأثر از کلیۀ اطلاعات موجود در بازار می‌باشد و چون اطلاعات موجود تأثیر خود را بر قیمت‌ها گذاشته‌اند سرمایه‌گذاران‌ نمی‌توانند مجدداً از این اطلاعات برای کسب سود استفاده کنند. در چنین بازاری، قیمت هر اوراق بهاداری برابر با ارزش ذاتی آن است به گونه‌ای که این ارزش ذاتی نشان دهندۀ تمامی اطلاعاتی است که در خصوص این اوراق بهادار وجود دارد.

اگر برخی از اطلاعات به طور کامل در قيمت‌ها منعکس نشود در آن صورت بازار از کارایی کاملی برخوردار نیست. از سال ۱۹۷۰ به بعد مباحث وسیعی در خصوص مفهوم بازار کارا به عنوان فرضیه بازار کارا، (EMH) صورت گرفته است. طبق مطالعات صورت گرفته توسط فاما در سال ۱۹۷۰، سه نوع بازار کارا وجود دارد که به طور خلاصه به آنها اشاره می شود:

۱- شکل ضعیف بازار کارا: یکی از متداول‌ترین نوع اطلاعات در ارزیابی ارزش اوراق بهادار، داده‌ها و اطلاعات مربوط به بازار است. برخی از اطلاعات موجود مربوط به دوره‌های قبل بوده و تأثیر آنها در قیمت‌های اوراق بهادار منعکس شده است و تأثیری در پیش‌بینی تغییرات آتی قیمت‌ها ندارند و به  همین دلیل از ارزش کمتری برخوردارند. این نوع اطلاعات که تأثیر کمتری بر روی قیمت سهام دارند شکل ضعیف از فرضیۀ بازار کارا را نشان می‌دهند. در صورتی که شكل ضعيف فرضیۀ بازار کارا، صادق باشد، باید گفت که تغییرات گذشتۀ قیمت باید رابطه‌ای با تغییرات آتی قیمت نداشته باشد. به عبارت دیگر، تغییرات قیمت سهام در طول زمان باید مستقل و یا تقريباً مستقل باشد. مفهوم شکل ضعیف فرضیۀ بازار کارا این است که اطلاعات «قیمتی» تاریخ گذشته، در ارزیابی تغییرات آتی قیمت تأثیر ندارد.

۲- شکل نیمه قوی بازار کار : سطح متداول‌تر کارایی بازار نه تنها شامل اطلاعات موجود قیمتی است، بلکه شامل تمام اطلاعات شناخته شده و در دسترس مانند اطلاعات مربوط به درآمد، سود تقسیمی، پیشرفت‌های جدید در مورد محصولات، مشکلات تأمین مالی و تغییرات مربوط به حسابداری است. در بازاری که این چنین اطلاعاتی سریعاً در قيمت‌ها منعکس شود به آن بازار کارای نیمه قوی گفته می‌شود. توجه داشته باشید که چون داده‌های مربوط به بازار، قسمتی از کل اطلاعات در دسترس است به همین دلیل بازار کارای نیمه قوی دربرگیرنده شکل ضعیف بازار کارا نیز هست.
بازار کارای نیمه قوی شامل سرمایه‌گذارانی است که از اطلاعات منتشرۀ جدید استفاده نمی‌کنند و انتظار دارند با توجه به متوسط ریسک، بازده بیشتری بدست آورند. اگر تعدیل قیمت سهام در مقابل برخی از اطلاعات منتشره، با تأخیر انجام شود و سرمایه‌گذاران بتوانند با استفاده از تأخیر به بازده غیرمتعارف دست پیدا کنند بدین معنا است که بازار نیمه قوی یک بازار کارای کامل نیست چون در بازار کارای کامل به محض انتشار اطلاعات، قیمت ها تحت تأثیر اطلاعات قرار می‌گیرند (در این صورت شکل نیمه قوی کارایی بازار، ناقص است).

۳- شکل قوی بازار کارا: قوی‌ترین شکل بازار کارا، شكل قوی آن است، که در آن قیمت‌های سهام کاملاً تحت تأثیر اطلاعات، اعم از اطلاعات عمومی و غیر عمومی (خصوصی) قرار دارد. اگر بازار کار به شکل قوی آن وجود داشته باشد، هیچ گروهی از سرمایه گذاران نمی‌توانند در یک برهه از زمان بیش از نرخ بازده منتفع شوند. پرتفلیو‌هایی که به صورت حرفه‌ای مدیریت می‌شوند معمولاً جزء این دسته هستند.

savad mali

سنجش آنلاین سواد مالی

موسسۀ حسابداران رسمی آمریکا سواد مالی را توانایی ارزیابی و مدیریت مؤثر امور مالی شخصی به منظور تصمیم‌گیری‌های عاقلانه در جهت رسیدن به اهداف زندگی و دستیابی به وضعیت مالی خوب تعریف کرده است. آکادمی مالی امید با طراحی آزمون‌های تعیین سطح، امکان سنجش دانسته‌های مالی کاربران را در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته فراهم آورده است. متقاضیان با شرکت در این آزمون، طبق نمرۀ اخذ شده، گواهینامه دریافت می‌کنند.

مشاهده

با ما در ارتباط باشید

  • خدمات
  • سنجش سواد مالی
  • آموزش سواد مالی
  • مشاوره مدیریت ریسک
  • مشاوره سرمایه گذاری
  • کلاس‌های حضوری
  • آزمون آنلاین
  • ارتباط با ما
  • تماس با ما
  • فضای مجازی
  • درخواست همکاری
  • درباره ما
  • معرفی آکادمی
  • هیأت علمی آکادمی
  • مدیریت آکادمی
logo-samandehi
استفاده از مطالب آکادمی مالی امید فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.
آزمون آنلاین