نقش اصلی بورس اوراق بهادار، جذب و هدایت پساندازها و نقدینگی سرگردان و پراکنده در اقتصاد به سوی مسیرهای بهینه آن است، به گونه ای که منجر به تخصیص بهینۀ منابع کمیاب مالی شود. اما این مهم منوط به وجود کارایی بازارهای مالی است. در این مطلب مفهوم کارایی بازار و انواع آن مورد بررسی قرار میگیرد.
تاریخ بازار سرمایه بیانگر آن است که ارزش بازار سهام و اوراق قرضه میتواند از یک سال به سال دیگر، نوسان بسیار زیادی داشته باشد. یکی از دلایل این امر اطلاعات جدیدی است که وارد بازار می شود و سرمایهگذاران براساس این اطلاعات، مجددا داراییها را ارزیابی میکنند. در نتیجه قیمتها تغییر میکند. رفتار قیمتها در بازار اوراق بهادار، موضوع مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی بوده است. یکی از سوالهایی که مورد توجه خاص بوده این است که آیا وقتی اطلاعات جدید به بازار میرسد، قیمتها به سرعت و به درستی تعدیل میشود یا خیر. در صورتی که پاسخ این سؤال مثبت باشد، بازار سرمایه، کارا تلقی میشود. به عبارت دقیق در یک بازار سرمایه کارا، قیمتهای فعلی تمامی اطلاعات موجود را منعکس میکنند. مفهوم این عبارت، ساده است؛ در یک بازار کارا، بر مبنای اطلاعات موجود، هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم قیمتهای فعلی، خیلی بالا یا پایین هستند.
رفتار قیمت در بازار کارا
برای تشریح نحوۀ تغییر قیمت در بازار کارا، فرض کنید شرکت «الف» که یک شرکت تولید کنندۀ دارو است، در نتیجه فعالیتهای تحقیق و توسعۀ چندساله و محرمانه خود، داروی جدیدی را تولید کرده است. تجزیه و تحلیل بودجهبندی سرمایهای شرکت الف در مورد این پروژه، بیانگر آن است که تولید و به تبع آن فروش داروی جدید، بسیار سودآور خواهد بود. به عبارت دیگر، به نظر میرسد ارزش فعلی خالص این پروژه، مثبت و چشمگیر باشد. بنابراین، فرض کلیدی و مهم این است که شرکت الف هیچگونه اطلاعاتی در مورد داروی جدید منتشر نکرده است. پس آگاهی از وجود این دارو، در حد اطلاعات محرمانه است.
اکنون یک سهم از سهام شرکت الف را در نظر بگیرید. اگر بازار کارا باشد، قیمت سهم، اطلاعات مشخص در مورد عملیات جاری و سودآور این شرکت را منعکس میکند. در ضمن، قیمت سهام منعکس کنندۀ نظر فعالان بازار درباره توانایی این شرکت برای رشد و افزایش سودهای آینده هم هست. ولی تاکنون ارزش پروژۀ تولید داروی جدید در قیمت سهم منعکس نشده است، چون بازار از وجود آن بیاطلاع است.
اگر بازار با ارزیابی شرکت از پروژۀ جدید هم رأی باشد، زمانی که خبر تولید این محصول جدید علنی میشود، قیمت سهم الف افزایش مییابد. مثلاً فرض کنید مطبوعات، در صبح روز سهشنبه خبر مربوط به این پروژه را منتشر میکنند. اگر بازار کارا باشد، قیمت سهم شرکت الف به سرعت در برابر این خبر جدید تعدیل میشود. سرمایهگذاران نباید فرصت داشته باشند بعد از ظهر سهشنبه سهم را بخرند و در معاملات روز چهارشنبه، با فروش آن سود کسب کنند، چون معنای ضمنی وجود چند فرصتی آن است که یک روز کامل طول میکشد تا بازار سهام پیامد انتشار خبر تولید محصول جدید شرکت الف را درک کند. اگر بازار کارا باشد، اطلاعاتی که صبح سهشنبه منتشر شده است، در بعد از ظهر همان روز در قیمت سهم شرکت الف منعکس می شود.
فرضيۀ بازارهای کارا
فرضیه بازارهای کارا بیانگر آن است که بازارهای سرمایۀ خوب سازماندهی شده و توسعه یافته، کارا هستند. به عبارت دیگر، طرفداران بازار کارا ادعا میکنند اگر چه ممکن است (در چنین بازارهایی) ناکاراییهایی هم وجود داشته باشد، ولی این ناکاراییها نسبتاً اندکاند و عمومیت ندارند. کارایی بازار، معنای ضمنی بسیار مهمی برای فعالان بازار دارد. در یک بازار کارا، ارزش فعلی خالص تمام سرمایهگذاریهای مالی برابر صفر است. دلیل این امر چندان پیچیده نیست. اگر قيمتها نه خیلی بالا باشند و نه خیلی پایین، اختلاف بین ارزش بازار یک سرمایهگذاری و بهای تمام شدۀ آن برابر صفر است؛ پس ارزش فعلی خالص سرمایهگذاری نیز صفر است و بنابراین در بازار کارا، وقتی سرمایهگذاران اوراق بهادار را خریداری میکنند، قیمت این اوراق به گونهای است که بازدۀ اضافی کسب نمیشود و شرکتها هم هنگام فروش، مبلغی معادل با ارزش اوراق قرضه و سهامشان دریافت میکنند (آنها را دقیقا به همان قیمتی که می ارزد، می فروشند).
عاملی که موجب کارایی بازار میشود، رقابت بین سرمایهگذاران است. بسیاری از افراد همۀ عمر خود را صرف شناسایی سهامی میکنند که قیمتشان واقعی نیست. آنان در مورد هر سهم خاص، روند قیمت و همچنین سودهای تقسیمی گذشته را بررسی میکنند. در ضمن تا حد امکان، به بررسی مقدار سود شرکت در سالهای گذشته، مقدار بدهی آن، مقدار مالیاتی که میپردازد و صنعتی که در آن فعال است میپردازند. همچنین سرمایه گذاریهای جدیدی که شرکت قصد دارد انجام دهد، مقدار حساسيت سهم به تغییرات اقتصادی و... را هم در نظر می گیرند.
بنابراین، نه تنها اطلاعات زیادی در مورد هر شرکت وجود دارد که میتوان از آنها آگاه شد، بلکه انگیزهای قوی یعنی انگیزۀ کسب سود هم آگاهی از این اطلاعات را الزامی میسازد. اگر اطلاعات شما در مورد یک شرکت بیش از اطلاعات سایر سرمایهگذاران باشد، میتوانید براساس این دانسته ها سود کسب کنید، یعنی در صورتی که اخبار خوبی دارید سهام آن شرکت را بخرید و در صورتی که اخبار بدی دارید، سهم خود را بفروشید. نتیجۀ منطقی جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به شرکتهای مختلف روند کاهشی تعداد سهامی است که قیمت آنها با ارزش ذاتیشان فاصله دارد. به عبارت دیگر، به دلیل رقابت بین سرمایهگذاران، کارایی بازار افزایش می یابد.
انواع کارایی
کارایی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
کارایی تخصیصی: زمانی بازار از کارایی تخصیصی برخوردار است که بتواند به بهترین وجه سرمایههای موجود را به طرحها و یا شرکتهایی که در اقتصاد کشور دارای مزیت نسبی (بیشترین بازدهی متناسب با ریسک) هستند، تخصیص دهد. بنابراین این امکان به خوبی فراهم می شود تا برای تولیدات یک کالای خاص. سرمایه مالی مورد نیاز از طریق فرآیندی با ریسک و خطرپذیری کمتر تأمین شود که در این صورت جهتدهی بیشترین بخش سرمایه در بازار متوجه سودآورترین فعالیتها خواهد شد و این جهتدهی به سمت سودآورترین فعالیت، در راستای مفهوم اصلی اقتصاد یعنی تخصیص بهینۀ سرمایهها انجام میشود. الزامات دستیابی به کارایی تخصیصی عبارت است از:
- ارتقای سلامت بازار
- ایجاد شرایط بازار رقابت (عدم وجود مانع برای ورود و خروج به بازار برای عموم)
- برقراری آرامش و حفظ تعادل بازار سرمایه (به صورت نسبی)
کارایی عملیاتی: بازارهایی که کارایی عملیاتی بیشتری دارند، از سرعت، دقت و تسهیل مبادلات بیشتری برخوردار هستند و هزینۀ انجام معاملات در پایینترین سطح است. این نوع کارایی، منجر به افزایش سرعت نقدشوندگی داراییها (اوراق بهادار) خواهد شد.
کارایی اطلاعاتی: منظور از کارایی اطلاعاتی این است که اطلاعات در اختیار همگان قرار میگیرد و کلیۀ اطلاعات مربوط، بهسرعت بر قیمت اوراق بهادار تاثیر میگذارد. کارایی اطلاعاتی که تحت عنوان «فرضیه بازار کارا» نیز مطرح میشود بیش از دو نوع دیگر مورد توجه محققان بوده است. طبق فرضیه بازار کارا تغييرات قیمت سهام ناشی از اطلاعات موجود است. با توجه به این که در یک بازار کارا قیمتهای سهام بر پایه تمامی اطلاعات در دسترس به دست میآید، قیمتها به ارزشهای ذاتی بسیار نزدیک میشوند و شاخص مناسبی برای نمایندگی ارزش واقعی اوراق بهادار هستند.
اشکال مختلف کارایی اطلاعاتی بازار
همان طور که اشاره شد کارایی اطلاعاتی بازار بدین معناست که قیمت سهمها، منعکس کنندۀ اطلاعات باشد و یا به بیان دیگر قیمت سهمها جز در سایۀ ارائه اطلاعات جدید تغییری نکند. بسته به این که قیمت هر سهم چه نوعی از اطلاعات را در خود منعکس نموده باشد، کارایی بازار سرمایه را میتوان در سطوح مختلفی مورد بررسی قرار داد.
کارایی ضعیف: در این نوع از کارایی، اطلاعات مربوط به حجم و قیمت معامله سهمها در گذشته، در قيمت هر سهم منعکس شده است. به همین دلیل اطلاعات مربوط به قيمت گذشتۀ سهمها، در ارزیایی تغییرات آتی قیمت آن سهمها تأثیری ندارد و در نتیجه با تحلیل حرکتهای گذشته قیمتها نمیتوان به پیشبینی بهتری از روند آیندۀ آنها دست پیدا کرد. به بیان دیگر در بازاری که از کارایی ضعیف برخوردار باشد، تحلیلهای تکنیکال نمی توانند باعث ایجاد مزیت رقابتی برای تحلیلگر و کسب بازده بیشتر برای آنان شوند.
کارایی نیمهقوی: در این نوع از کارایی، هر نوعی از اطلاعات عمومی اعم از اطلاعات بازار (اطلاعات مربوط به حجم و قیمت معاملۀ سهام) و سایر اطلاعات عمومی (همچون گزارشهای حسابرسی، صورتهای مالی، بررسیهای بخشی و کلان اقتصادی، مشاورۀ سرمایهگذاری، اعلام تغییرات درآمد هر سهم و یا تجزیۀ سهام، پیشرفتهای جدید در مورد محصولات، مشکلات تأمین مالی) تأثیر خود را در قیمت سهم به جا گذاشتهاند. به بیان دیگر، قیمتهای جاری بازتابدهنده کاملی از اطلاعات منتشر شده هر یک از اوراق بهادار است و سرمایهگذار با تحلیل این اطلاعات نمیتواند بازده بیشتری به دست بیاورد. در بازاری که از کارایی نیمه قوی برخوردار است تحلیل بنیادین نمیتواند برای تحلیلگران منجر به کسب بازدۀ بیشتر گردد. اگر یک بازار کارایی نیمه قوی داشته باشد، به طریق اولی از کارایی ضعیف نیز برخوردار است.
کارایی قوی: در این بازار تمامی اطلاعات مربوط به سهم، اعم از اطلاعات عمومی و غیر عمومی در قیمتهای بازار منعکس شده است. در چنین بازاری، حتی به کارگیری اطلاعات داخلی نیز به نرخ بازدهی بالاتر نمیانجامد. دقت نمایید که بازاری با کارایی قوی به طریق اولی از کارایی نیمه قوی و ضعیف نیز برخوردار است. در بازاری که از کارایی قوی برخوردار است سرمایهگذاران با هیچ نوع تحلیلی نمیتوانند بازده بیشتر از بازده بازار کسب کنند به همین دلیل در بازاری که کارایی قوی وجود دارد. بهترین کار، خرید سبد شاخص (سبد سهامی که ترکیبی همچون ترکیب بازار سهام دارد) است.