• سهروردی شمالی، خرمشهر، نبش شکوه، پلاک ۲
  • contact@omidfa.ir
  •  
  •  
  •  
  • ثبت نام
  • ورود
Logo
icon

021-88536880 (444)
با ما تماس بگیرید

  • صفحه نخست
  • درباره ما
    • معرفی آکادمی
    • اهداف و چشم‏ انداز
    • ساختار سازمانی
    • مدیریت
    • هیأت علمی ناظر
    • نهادهای همکار
    • مجوز
    • گالری عکس
    • قوانین و مقررات
  • خدمات
    • سنجش آنلاین سواد مالی
    • دوره‌های آموزشی
    • آموزش سواد مالی
      • مقدماتی
      • متوسط
      • پیشرفته
    • مشاورۀ مدیریت ریسک
    • مشاورۀ سرمایه‌گذاری
    • پایگاه داده
    • دیکشنری تخصصی مالی
    • معرفی کتاب
    • معرفی مقاله
  • رویدادها
    • اخبار
    • فصلنامۀ مالی و اقتصادی
    • تقویم
  • راهنمای سایت
    • راهنمای ثبت نام
    • برگزاری آزمون
    • دریافت گواهینامه
    • سؤالات متداول
  • ارتباط با ما
    • تماس با ما
    • شبکه‌های اجتماعی
    • درخواست همکاری
  • فروشگاه
انواع هزینه

سودآوری شرکت یکی از مهم‌ترین پارامترهای تعیین کنندۀ ارزش شرکت است، از این رو برای تجزیه و تحلیل سود باید عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد. در این تجزیه و تحلیل می‌توان از رویکردهای «نقطۀ سر به سر» و «تجزیه و تحلیل اهرم‌ها» استفاده کرد. به منظور توضیح این دو رویکرد، ابتدا لازم است که با انواع هزینه‌ها آشنا شویم.

هزینه‌ها، بسته به ارتباطی که به میزان فعالیت شرکت دارند به دو دستۀ ثابت و متغیر تقسیم می‌شوند:
هزینه‌های ثابت: هزینه‌هایی هستند که میزان آنها مستقل از سطح فعالیت شرکت است. اجارۀ محل کارخانه، استهلاک ماشین‌آلات و هزینۀ مالی (بهرۀ وام‌های دریافتی) نمونه‌هایی از هزینه‌های ثابت هستند. در نمودار زیر تغییرات هزینۀ ثابت قابل مشاهده است.

هزینه‌های متغیر: هزینه‌هایی هستند که با تغییر در میزان فعالیت شرکت، تغییر می‌یابند. به بیان دیگر، میزان هزینه‌های متغیر با میزان فعالیت شرکت ارتباط دارد. معمولاً این ارتباط به صورت خطی و مستقیم فرض می‌شود؛ به این معنا که اگر فروش شرکت دو برابر شود، هزینه‌های متغیر نیز دو برابر می‌شوند.مواد مستقیم و دستمزد مستقیم نمونه‌های مشخصی از هزینه‌های متغیر هستند. در صورتی که با افزایش سطح تولید هزینۀ متغیر واحد ثابت باشد نمودار مشابه شمارۀ (۱) است. در صورتی که با افزایش تولید، هزینه متغیر واحد کاهش یابد، نمودار مشابه شمارۀ (۲) است و اگر هزینۀ متغیر واحد افزایش یابد نمودار به شکل شمارۀ (۳) خواهد بود.

هزینه‌ها براساس کارکرد نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند:
هزینه‌های عملیاتی: هزینه‌هایی که به عملیات شرکت (کسب و کار اصلی شرکت) ارتباط دارند هم‌چون استهلاک ماشین‌آلات و مواد مستقیم.
هزینه‌های مالی: هزینه‌هایی هستند که شرکت بابت تأمین مالی می‌پردازد. هزینه‌های مالی (بهرۀ وام‌های دریافتی) و سود پرداختی به سهام‌داران ممتاز نمونه‌هایی از هزینه‌های مالی هستند.
در مطالب بعدی به بررسی دو نمونه از روش‌های تجزیه و تحلیل سودآوری شرکت، یعنی «نقطۀ سر به سر» و «تجزیه و تحلیل اهرم‌ها» پرداخته خواهد شد.

savad mali

سنجش آنلاین سواد مالی

موسسۀ حسابداران رسمی آمریکا سواد مالی را توانایی ارزیابی و مدیریت مؤثر امور مالی شخصی به منظور تصمیم‌گیری‌های عاقلانه در جهت رسیدن به اهداف زندگی و دستیابی به وضعیت مالی خوب تعریف کرده است. آکادمی مالی امید با طراحی آزمون‌های تعیین سطح، امکان سنجش دانسته‌های مالی کاربران را در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته فراهم آورده است. متقاضیان با شرکت در این آزمون، طبق نمرۀ اخذ شده، گواهینامه دریافت می‌کنند.

مشاهده

با ما در ارتباط باشید

  • خدمات
  • سنجش سواد مالی
  • آموزش سواد مالی
  • مشاوره مدیریت ریسک
  • مشاوره سرمایه گذاری
  • کلاس‌های حضوری
  • آزمون آنلاین
  • ارتباط با ما
  • تماس با ما
  • فضای مجازی
  • درخواست همکاری
  • درباره ما
  • معرفی آکادمی
  • هیأت علمی آکادمی
  • مدیریت آکادمی
logo-samandehi
استفاده از مطالب آکادمی مالی امید فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.
آزمون آنلاین