در مطالب قبلی، ریسک و بازده تعریف شده و بیان شد که ریسک، اختلاف پیشبینی با واقعیت است. بنابراین هرچه پیشبینی، بیشتر به واقعیت نزدیک باشد، ریسک کمتر است. برای دستیابی به پیشبینی دقیقتر، نیاز است تا به اطلاعات صحیح و معتبر دسترسی داشته باشیم. از اینرو گفته میشود اطلاعات، ارزشمندترین دارایی در بازار سرمایه است. شرکتهای پذیرفته شده در بورس، موظف هستند به طور مستمر اطلاعات مالی خود را افشا کنند تا سرمایهگذار، درستتر تصمیمگیری نماید. در ادامه به ویژگی اطلاعات مناسب که منجر به تصمیمگیری درست میشود، اشاره میکنیم.
با استفاده از اطلاعات معتبر میتوان بخش زیادی از ریسکها را کنترل نمود. به طور مثال، شرکتهایی که تسهیلات مالی بانکی دریافت میکنند با ریسک مالی روبهرو میشوند که این امر بر بازده مورد انتظار سرمایهگذار، مؤثر است. سرمایهگذاران میتوانند اطلاعات مربوط به اخذ تسهیلات مالی را در صورتهای مالی منتشر شده توسط شرکت، مشاهده کنند و سپس برای خرید، فروش و یا نگهداری سهم اقدام نمایند.
در رابطه با سایر ریسکها، مانند ریسک نرخ تورم، نرخ ارز و نرخ بهره با بررسی شاخصهای اقتصادی منتشر شده از سوی نهادهای رسمی و تحلیل روند نوسانات آنها و کمک گرفتن از متخصصان مالی و اقتصادی به پبشبینیهای نسبتاً دقیقی دست پیدا کند.
اطلاعات مناسب باید از ویژگیهای خاصی برخوردار باشند. قابلیت اتکا، جامعیت، به روز و مرتبط بودن از جملۀ این ویژگیها هستند که در ادامه شرح داده میشود:
معتبر و قابل اتکا بودن
همان میزان که اطلاعات صحیح میتواند باعث موفقیت در سرمایهگذاری شود، اطلاعات نادرست و شایعات میتوانند ریسک سرمایهگذاری را افزایش دهند. اگر یک فرد طبق شایعۀ افزایش قیمت خودرو، سهام شرکت خودروسازی را به قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی آن، خریداری کند و سپس متوجه شود که خبر صحت نداشته، متضرر خواهد شد.
جامع بودن
در مثال قبل اگر شایعات صحت داشته باشد اما همزمان با افزایش قیمت خودرو، هزینههای شرکت نیز زیاد شده باشد، افزایش قیمت نمیتواند تاثیر زیادی بر سودآوری داشته باشد. بنابراین تنها با اطلاع داشتن از افزایش قیمت خودرو نمیتوان تصمیم صحیحی گرفت.
به روز بودن
معتبر و جامع بودن اطلاعات به تنهایی کافی نیست و نیاز است که اطلاعات بهروز باشد. اگر شرکت اعلام کند که قیمت خودروها افزایش داشته و این امر موجب سودآوری شرکت میشود، این خبر بر تقاضای سهام شرکت اثر میگذارد. اما اگر سرمایهگذار چند روز بعد از اعلام خبر، اقدام به خرید سهام نماید، نمیتوان گفت تصمیم صحیحی گرفته است زیرا خبر در روزهای قبل، بر قیمت اثر گذاشته است و ممکن است بیشتر از این، امکان افزایش قیمت وجود نداشته باشد.
مرتبط بودن
گاهی اوقات تحت تأثیر هیجانات موجود بر بازار، اطلاعات نامرتبط بر تصمیمگیری افراد تاثیر میگذارد. به طور مثال شرکتی که مواد اولیۀ آن در کشور، تولید میشود و تولیدات صادراتی نیست، تحت تأثیر تغییرات نرخ ارز قرار نمیگیرد. بنابراین باید به مرتبط بودن اخبار نیز توجه کرد.
با توجه به مواردی که بیان شد میتوان به نقش اطلاعات و تأثیر آن بر تصمیمهای سرمایهگذاری پیبرد. در مطالب بعدی به این موضوع میپردازیم که سرمایهگذاری در بورس، برای چه کسانی مناسب است.