نهاد ناظر بازارهای سرمایه در دنیا وظایف متعددی را برعهده دارد. نظارت و وضع مقررات جهت ایجاد بازاری شفاف و نقدشونده و کارا شاید مهمترین وظیفۀ نهاد ناظر بازارهای سهام در دنیا تعبیر شود؛ اما در کنار آن Investor protection یا حفظ سرمایهگذاران یکی دیگر از دغدغه های ناظرین بورسها است.
سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتوگویی با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با اظهار نظر در این خصوص اعلام داشت: محافظت از سرمایهگذاران یکی از مهمترین سرفصلهای نهاد ناظر در بازارهای سرمایه در دنیا قلمداد میشود چرا که همۀ سرمایهگذاران در بازارها با دانش کافی معامله نمیکنند و امکان معامله در قیمت های بالا و به اصطلاح over value همواره برای آنها به شکل بالقوه وجود دارد.
وی در این خصوص ادامه داد: این نقش حمایتی میتواند با توسعۀ فرهنگ سرمایهگذاری و ارتقای سطح سواد مالی در جامعه به درستی ایفا شود. مدیر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهار داشت: یکی از مسیرها و ابزارهای توسعۀ دانش مالی، استفاده از قابلیتهای صداوسیما است. اکنون حتی با توسعۀ شبکه اینترنت، دربرگیری هیچ رسانهای به اندازه صدا و سیما نیست. به همین منظور سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه آموزشی بورسانه را با شعار "رسانه اختصاصی بازار سرمایه" در شبکه آموزش در روزهای زوج منتشر میکند.
وکیلی در این خصوص اشاره داشت: این برنامه در ۴۰ قسمت پخش خواهد شد و هدف نهایی آن آموزش صحیح بازار سرمایه و مفاهیم آن به سرمایهگذاران است؛ سرمایهگذارانی که اکنون ۲۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند و تشنۀ دریافت اطلاعات صحیح از کارشناسان خبره هستند.
وی در خصوص اهمیت فرهنگسازی برای مخاطبان علاقهمند به بازار سرمایه گفت: علاوه بر آموزش مستقیم به عموم مردم، فرهنگسازی در حوزۀ بازار سرمایه نیز بسیار حائز اهمیت است. فرهنگسازی مفهوم گستردهتری دارد و میتواند حتی شامل مطالب آموزش مستقیم نباشد. به همین منظور از مدتها پیش اختصاص شبکهای با محوریت بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت تا سهامداران بتوانند به دور از هیاهوهای رایج در فضای مجازی به شکل صحیح بورس را یاد بگیرند و از اتفاقات پیرامون آن باخبر شوند.
این مقام مسئول در خصوص جزئیات این برنامههای آموزشی توضیحاتی ارائه و خاطرنشان کرد: اکنون در شبکه ایران کالا هر روز از ساعت ۸.۳۰ الی ۱۵.۳۰ برنامههای متنوعی برای بازار سرمایه تدارک دیده شده است. در این برنامهها از کارشناسان و خبرگان بازار سرمایه دعوت میشود تا هم سرمایهگذاران را از وضعیت بازار سرمایه آگاه کنند و هم مختصات درستی از وضعیت بورس به مخاطبین ارائه دهند و تحلیل مبتنی بر منطق از آینده بورس ارائه دهند. در این خصوص میتوان به برنامه "پیش گشایش" و "به وقت تحلیل" اشاره کرد که با هدف فرهنگسازی عمومی در شبکه ایران کالا پخش میشود. این برنامهها به صورت زنده نیز در شبکههای اجتماعی منتشر خواهند شد.